Relacje inwestorskie

Informacje o Emitencie

Emitent jest twórcą systemu Yanosik, obejmującego zarówno urządzenia informujące o sytuacji na drodze, jak i aplikację mobilną, z której korzystają miliony kierowców. Emitent jest także operatorem bazy serwisów samochodowych Yanosik Warsztaty. W swojej ofercie Neptis S.A. posiada również rozwiązania z zakresu monitoringu GPS pojazdów. Emitent prowadzi działalność zarówno w segmencie B2C, jak i B2B.

Oferta Emitenta dla segmentu B2C

Od 2008 roku Emitent oferuje kierowcom komunikator Yanosik, który stanowi nowoczesny system wzajemnej wymiany informacji, łączący w sobie cechy nawigacji online, informatora o zdarzeniach drogowych, a także przyjaciela, którego zadaniem jest wsparcie zmotoryzowanych w każdej potrzebie.

W skład systemu Yanosik wchodzą: moduł Yanosik Traffic – źródło informacji drogowych dla kierowców m.in. o korkach, utrudnieniach, zmianach w organizacji ruchu, projekt Turystyka Regionu, który wspiera zwiedzanie kraju, poprzez informowanie o atrakcjach turystycznych na mapie w aplikacji, Radio Yanosik, które umila podróż, a także dostarcza bieżących informacji z trasy i ciekawych audycji, poświęconych motoryzacji, ale nie tylko.

Kierowcy, korzystający z aplikacji Yanosik mogą również korzystać z szeregu atrakcyjnych usług takich, jak: zakup ubezpieczenia OC/AC, sprawdzenie historii pojazdu, wycena samochodu, ewidencja wydatków, weryfikacja cen na stacjach paliw, zakup e-winiety, znalezienie i umówienie wizyty w warsztacie samochodowym z Yanosik Warsztaty oraz zakup lub sprzedaż auta w portalu Autoplac.pl.

Yanosik, to nie tylko bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne iOS, Android oraz Huawei, to również dedykowane płatne urządzenia, sprzedawane z wykupionym abonamentem, który zapewnia dostęp do Internetu mobilnego.

Oferta Emitenta dla segmentu B2B

Działalność Emitenta w segmencie B2B trwa nieprzerywanie od 2008 roku. Będąc jednym z rynkowych liderów, w zakresie świadczenia usług monitoringu pojazdów dla sektora MŚP, Emitent dostarcza rozwiązania terminalowe wykorzystujące technologię GPS/GPRS, m.in. za pośrednictwem produktów Flotis, służących do monitoringu pojazdów.

Emitent prowadzi także działalność w oparciu o formułę partnerstwa ze znanymi na rynku podmiotami, powiązanymi z branżą motoryzacyjną, m.in. operatorami autostrad, dystrybutorami paliw, towarzystwami ubezpieczeniowymi, zarządcami dróg i miast oraz sieci transportowej z obszaru całego kraju.

Emitent zajmuje się także analizą danych dla podmiotów trzecich, m.in. wykorzystując Yanosik Traffic Business - zaawansowaną platformę analityczną, przeznaczoną głównie dla miast i zarządców dróg, która umożliwia efektywne monitorowanie, analizę i zarządzanie ruchem miejskim, w celu podniesienia komfortu i bezpieczeństwa mieszkańców oraz dane pochodzące od użytkowników systemu Yanosik, które oferuje podmiotom zewnętrznym oraz wykorzystuje na potrzeby własne. Ze zgromadzonych przez Emitenta danych o natężeniu ruchu korzystają m.in. media regionalne oraz ogólnopolskie.

Od 2016 roku Emitent zintensyfikował rozwój obszaru BIG DATA, który umożliwia analizę danych, pochodzących nie tylko z systemu Yanosik, ale również ze źródeł zewnętrznych i ich korelacji. Wypracowane rozwiązania umożliwiają uzyskanie informacji niezbędnych w procesie podejmowania decyzji, zarządzania, rozwoju i tworzenia nowych usług oferowanych dla podmiotów zewnętrznych, jak i dla produktów/projektów własnych Emitenta.

Zadaniem powstałego systemu jest gromadzenie danych, przetwarzanie ich oraz realizowanie działań analitycznych na podstawie zaimplementowanych algorytmów. W latach 2017-2018 Emitent zrealizował Projekt Profil Kierowcy, którego celem było opracowanie w toku prac badawczo-rozwojowych nowego produktu, tj. systemu informatycznego, który określa indywidualny Profil Kierowcy.

W obszarze działalności B2B Emitenta dostępna jest także oferta reklamowa dla zainteresowanych podmiotów trzecich, w skład której wchodzą oferty, kupony, banery, oznaczenia punktów POI w aplikacji Yanosik oraz wizytówki w serwisie Yanosik Warsztaty, a także narzędzia do promocji sprzedaży pojazdów w portalu Autoplac.pl.

Emitent wspiera także rozwój lokalnej turystyki, oferując Regionalnym Organizacjom Turystycznym możliwość zgłaszania wybranych atrakcji turystycznych do systemu Yanosik, o których będą informowani kierowcy, korzystający z aplikacji.

Społeczna odpowiedzialność Emitenta

Emitent aktywnie angażuje się w realizację projektów o charakterze społecznym. Za pośrednictwem aplikacji Yanosik oraz kanałów informacyjnych wspiera akcje organizowane przez instytucje państwowe i inne podmioty, w zakresie podnoszenia bezpieczeństwa na drogach.

Efektem takich działań, było wsparcie działań Komendy Głównej Policji w zwiększeniu zasięgu komunikatów Child Alert, wprowadzenie m.in. specjalnego systemu SKOPI, informującego kierowców o prowadzonych pracach drogowych czy alertów o zbliżaniu się do przejazdów kolejowo-drogowych, a także naniesienie punktów urządzeń AED w aplikacji Yanosik.

Emitent bierze również udział w organizacji prewencyjnych kampanii promujących m.in. trzeźwość za kierownicą, zapinanie pasów bezpieczeństwa, trzymanie rąk na kierownicy, prawidłowe ustawianie świateł w pojeździe, zwalnianie przy szkołach czy ostrożną jazdę, we współpracy z Komendą Główną Policji.

Strategia rozwoju Spółki

Strategia rozwoju Spółki została opracowana na potrzeby wsparcia realizacji działań operacyjnych oraz osiągania długoterminowych celów biznesowych. Zarząd Spółki, kierując się jej najlepszym interesem, nie planuje pełnej publikacji strategii, jednak w celu zapewnienia należytej komunikacji z interesariuszami Spółki, przekazuje do publicznej wiadomości jej kluczowe założenia.

Nadrzędnym celem strategicznym Spółki jest rozwój Systemu Yanosik,na który składają się urządzenia Yanosik oraz aplikacja Yanosik oraz tworzenie ekosystemu usług niezbędnych dla kierowców.

Spółka posiada w ofercie kilka modeli urządzeń Yanosik, które różnią się rozmiarem, sposobem prezentowania informacji, czy dostępnością dodatkowych funkcji, przy jednoczesnym zachowaniu podstawowej funkcjonalności informowania o zagrożeniach i sytuacji na drodze. Urządzenia Yanosik mają wbudowaną kartę SIM i do działania wymagają aktywnego abonamentu, co zapewnia Spółce regularny strumień przychodów.

Aplikacja Yanosik łączy w sobie cechy nawigacji online, informatora o sytuacji i zdarzeniach drogowych, a przede wszystkim przyjaciela kierowcy, któremu dostarcza usługi niezbędne dla zmotoryzowanych.

Obecnie w aplikacji dostępne są usługi takie jak:

  • ubezpieczenia komunikacyjne i turystyczne,

  • e-winiety,

  • bilety autostradowe,

  • raporty o historii pojazdu,

  • ewidencja wydatków na samochód,

  • umówienie wizyty w warsztacie samochodowym,

  • wystawienie samochodu na sprzedaż,

  • rozgłośnie radiowe.

Z racji szerokiego spektrum usług oczekiwanych przez kierowców Spółka zakłada współpracę z dostawcami specjalizującymi się w danych usługach, unikając tym samym konieczności tworzenia i samodzielnego utrzymywania dedykowanych serwisów. W zależności od specyfiki relacji z partnerem, Spółka przewiduje stosowanie różnych modeli przychodowych, w tym między innymi prosty model prowizyjny, ale również model bazujący na generowaniu przychodów z licencyjnego udostępnienia brandu Yanosik partnerowi.

W ramach strategii Zarząd Spółki definiuje kilka wskaźników, za pomocą których monitoruje rozwój niektórych obszarów działalności.

Wśród nich znajdują się między innymi:

  • oceny aplikacji na marketach, które zgodnie z założeniem w okresie krótkoterminowym winny wynosić min. 4,0, a w okresie długoterminowym min. 4,2. Na dzień 31.12.2024 oceny wynosiły 4,2 i 4,4 odpowiednio na iOS oraz Android;

  • średniomiesięczna liczba unikalnych użytkowników w roku w okresie krótkoterminowym winna stanowić min. 2,2 mln, a w okresie długoterminowym min. 2,3 mln. W roku 2024 średnia ta stanowiła 2,28 mln;

  • dywersyfikacja przychodów – żaden ze strumieni nie powinien przekraczać 40% - według stanu na dzień 31.12.2024 warunek został spełniony;

  • wskaźnik płynności bieżącej w okresie krótkoterminowym winien stanowić min. 1,7, natomiast w okresie długoterminowym 1,7 – dane według stanu na dzień 31.12.2024 nie zostały jeszcze opublikowane, jednak w okresie do 30.09.2024 warunek ten nie został spełniony – wskaźnik płynności bieżącej wyraźnie przekracza oczekiwany poziom;

  • wskaźnik zyskowności sprzedaży w okresie krótkoterminowym winien stanowić min. 3%, w okresie długoterminowym 4%. Dane według stanu na dzień 31.12.2024 nie zostały jeszcze opublikowane, jednak w okresie do 30.09.2024 warunek ten został spełniony.

Strategia Spółki a ESG

Użytkownicy Aplikacji Yanosik pokonują średnio 50 mln kilometrów dziennie, a miesięcznie generują ponad 500 tys. zgłoszeń o zdarzeniach na drodze, co dostarcza Neptis wiedzy zarówno o ruchu drogowym, jakości sieci telekomunikacyjnej oraz stylu jazdy i zachowań kierowców. Systematyczny wzrost liczby użytkowników powoduje wzrost ilości danych przez nich dostarczanych. W ramach zarządzania obszarem danych, Spółka regularnie monitoruje wykorzystanie instancji serwerowych, a także dokonuje optymalizacji typów instancji w zależności od wymagań obliczeniowych i pamięciowych. Automatycznie dostosowywana jest zamówiona moc obliczeniowa do aktualnego zapotrzebowania. Spółka wykorzystuje również kilka warstw cache do obsługi żądań ograniczając powtarzalne operacje, a także regularnie monitoruje infrastrukturę i optymalizuje przetwarzanie danych pod katem używanych zasobów sprzętowych.

Neptis wynajmuje powierzchnie biurowe w budynku, w którym zainstalowano instalację fotowoltaiczną wspierającą energetycznie obsługę instalacji strukturalnych w budynku, w tym wentylacja, klimatyzacja, ogrzewanie.

W ramach działań zmniejszających wpływ na środowisko i klimat, Spółka oferuje klientom własny serwis urządzeń Yanosik. Aktywnie promowana jest naprawa urządzeń i wymiana uszkodzonych części. W procesach serwisowych maksymalnie wykorzystywane są części pochodzące z recyklingu. Ponadto Spółka w ramach zarządzania gospodarką magazynową Spółka utrzymuje pewien poziom zapasu części i komponentów do celów serwisowych. Istnieje ryzyko, że w związku z rozwojem technologicznym zapasy te mogą okazać się niezdatne do użytku, co spowoduje konieczność dokonania odpisu aktualizacyjnego – Spółka jednak regularnie dokonuje przeglądu zapasów oraz analizuje ich rotację.

W swojej działalności Emitent wykorzystuje flotę samochodów, którą użytkują głównie zespoły handlowe. Flota monitorowana jest za pomocą systemu Flotis, za pomocą którego systematycznie monitorowanetrasy pojazdów i średnie prędkości, co pozwala na bieżące reagowanie na wszelkie niepożądane zjawiska lub nawyki i tym samym wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla.

Eco jazda promowana jest zarówno wśród pracowników, jak i użytkowników systemu Yanosik, między innymi w ramach grywalizacji dostępnej w aplikacji. Jako jedni z nielicznych w kraju oferujemy ubezpieczenia skorelowane ze stylem jazdy, co wprost przekłada się na stymulowanie u kierowców nawyków jazdy ekonomicznej. W ramach aplikacji Yanosik oferujemy również rozwiązania trafficowe, pozwalające na unikanie korków i tym samym wpływamy na emisję.

W obszarze ESG Spółka weryfikuje wskaźnik równości wynagrodzeń wypłacanych pracownikom. Przy niniejszej kalkulacji Emitent uwzględnia pracowników na stanowiskach o zbliżonym zakresie obowiązków. Dokonano kalkulacji w 4 grupach stanowisk z obszaru handlowego, IT oraz marketingu.

  • W grupie 1 pracowników średnie wynagrodzenie mężczyzn w 2024 roku było wyższe o 1,81% od wynagrodzenia kobiet. Wynagrodzenia te uzależnione są jednak od wyników sprzedażowych, a wynagrodzenie podstawowe jest w tej samej wysokości niezależnie od płci.

  • W grupie 2 pracowników średnie wynagrodzenie mężczyzn w 2024 roku było niższe o 14,79%, co wynika między innymi z różnic w doświadczeniu zawodowym poszczególnych osób oraz premii uznaniowych za prace dodatkowe.

  • W grupie 3 pracowników średnie wynagrodzenie mężczyzn w 2024 roku było niższe o 9,39%, co wynika między innymi z różnic w doświadczeniu zawodowym poszczególnych osób oraz zakresu obowiązków i odpowiedzialności.

  • W grupie 4 pracowników średnie wynagrodzenie mężczyzn w 2024 roku było niższe o 14,88%, co wynika między innymi z różnic w doświadczeniu zawodowym poszczególnych osób oraz zakresu obowiązków i odpowiedzialności.

Dogłębna analiza tych przypadków pokazuje wprost, że różnica w wynagrodzeniach wynika z efektywności, doświadczenia zawodowego, zakresu odpowiedzialności i w ocenie Zarządu różnice występujące w ramach grup pracowników są w pełni uzasadnione, ponieważ grupy te nie są homogeniczne.